Wat is omega 3?

Omega 3 bestaat uit meervoudige onverzadigde vetzuren zoals Alfa-Linoleenzuur ( ALA ), visvetzuren, Eicosapentaeenzuur ( EPA ) en Docosahexaeenzuur ( DHA ).

Je kan de vetzuren EPA en DHA voornamelijk terug vinden in vis en in schaal en schelpdieren. ALA vetzuren komen voor in diverse olie soorten waaronder lijnzaadolie.

Omega 3 vetzuren zijn er gezond voor ons lichaam en beschermen ons onder andere tegen hart en vaatziekten.

Gevolgen op de gezondheid

Hieronder vind je een lijstje van de gezondheids effecten die eventueel op kunnen treden bij het eten of slikken van omega 3 vetzuren.

Hart en vaatziekten

Vele onderzoeken vertellen ons dat eten van een portie vis per week kan zorgen voor een kleinere kans op hart en vaatziekten.

Het innemen van ongeveer 1 gram EPA en DHA verkleint het risico op hart en vaatziekten met ongeveer 10%.

Bloeddruk

Als mensen met een verhoogde bloeddruk ( die geen medicijnen gebruiken ) dagelijks 4 gram EPA en DHA innemen wordt de systolische bloeddruk met een kleine 4,5 mm verlaagd.

Cholesterol

Een dagelijkse innamen van 2 gram DHA verhoogd het LDL cholesterol met een kleine 0,20 mmol/l. Een te grote inname van LDL cholesterol is niet goed voor het lichaam. Er is echter meer onderzoek nodig om deze werking te begrijpen.

Zwangerschap en borstvoeding

Het eten van verschillende soorten vis en DHA heeft een positief effect op de ontwikkeling van de hersenen en netvlies van een kind.

Een gezonde hoeveelheid ALA zorgt ervoor dat het kind een normale groei en ontwikkeling ervaart. Wanneer een moeder zich goed houd aan de regels van de schijf van 5 zou het kind genoeg omega 3 vetzuren binnen moeten krijgen om zich goed verder te ontwikkelen.

Bij een kind dat te vroeg geboren is wordt er vaak omega 3 toegevoegd aan zijn of haar voeding. Dit komt omdat het kind dit zelf niet aanmaakt als het een baby is.

LET OP! Bovenstaande gezondheidseffecten ervaar je alleen als je vis eet. Niet wanneer je capsules met visolie slikt.

Kanker

Te veel ALA zou het risico op prostaat kanker kunnen verhogen. Dit is echter alleen mogelijk bij een extreem hoge dosering. Zeker weten doen we het niet want er zijn genoeg onderzoeken met een verschillende uitkomst.

Wanneer je een te hoge dosering EPA binnenkrijgt is het mogelijk dat de afbraak van spier en vet wordt vertraagd. Ook 100% zeker kunnen we hier nog niet van zijn omdat ook hier nog te weinig onderzoek naar is gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *