Wat is de schijf van 5?

De schijf van 5 is een voorbeeld over hoe een gezond voedingspatroon er uit hoort te zien. Dit is volledig onderbouwd door wetenschappers vandaar dat je deze term erg vaak voorbij hoort komen wanneer er gesproken wordt over voeding.

Zoals je al hebt gelezen is de schijf opgedeeld in 5 aparte vakken. Ieder vak heeft zo zijn eigen combinatie van producten. De wetenschappers hebben de schijf van 5 op een dusdanige manier in elkaar gezet dat het erg goed is voor de gezondheid van de mens.

De schijf van 5 zorgt ervoor dat je alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt en bepaalde gezondheids risico’s eventueel verlaagd zouden kunnen worden.

Waar dient elk vakje voor?

Groente en fruit

Het eten van groente en fruit zorgt voor goede voedingsstoffen zoals vitamines, vezels en mineralen. Hierdoor kunnen de op hart en vaatziektes, verschillende vormen van kanker en diabetes type 2 eventueel verlaagd worden.

Smeer en bereidingsvetten

Producten met veel verzadigd vet zijn niet goed voor ons en worden binnen de schijf van 5 vervangen door producten die veel onverzadigd vet bevatten. De kans op hart en vaatziekten nemen hierdoor af. Onverzadigde vetten zijn trouwens goede leveranciers van vitamine A, D en E.

Vis,peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

Het eten van vis zorgt ervoor dat de risico’s op hart en vaatziekten afnemen. Peulvruchten zorgen ervoor dat het LDL-cholesterol in het lichaam verlaagd wordt. Dit zorgt ervoor dat onze bloedvaten gezond blijven.

Vlees en ei bevatten super veel goede voedingsstoffen zoals ijzer en vitamine B12. De eventuele kansen op damkanker kunnen worden verminderd door het eten van zuivelproducten. Zuivel producten leveren ook vitamine B12 en calcium aan het lichaam.

Brood, graanproducten en aardappelen.

Diabetes type 2, hart en vaatziekten en darmkanker worden verlaagd wanneer er volkoren brood of andere volkoren graanproducten gegeten worden. Graanproducten leveren energie, vezels, eiwitten, ijzer en vitamines B aan ons lichaam.

Dranken

Het drinken van zwarte en groene thee zullen ervoor zorgen dat de bloeddruk verlaagd wordt. Ook worden de risico’s op en beroerte verkleind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *