Wat is de beste voeding voor hardlopers?

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Goede voeding voor hardlopers kan beter resultaat geven tijdens het hardlopen.

Wat er met ons lichaam gebeurd tijdens het hardlopen en wat nu beste voeding is voor het hardlopen ga ik je laten zien aan de hand van het onderstaande artikel.

Veel lees plezier!


Inhoudsopgave


Wat gebeurd er met ons lichaam wanneer we hardlopen?

Dat je van hardlopen een betere conditie krijgt weten we natuurlijk allemaal, maar wat gebeurd er nu in ons lichaam wanneer we die vele meters afleggen? Er gebeurd namelijk meer met ons lichaam dan je denkt en om je deze kennis bij te brengen heb ik het volgende voor je uitgewerkt.

Er ontstaat meer spier en minder vet

Als je regelmatig een rondje loopt ga je merken dat je lichaam hieraan gewend raakt. Dit komt omdat je lichaam een andere samenstelling krijgt. Je spieren worden sterker en raken gewend aan deze manier van inspanning.

Vet kwijtraken lukt ook goed met hardlopen omdat je meer calorieën verbrand dan dat je binnen krijgt. Dit is wel een dingentje waar veel mensen de mist in gaan. Je kunt namelijk geen plaatselijk vet verbranden. Vet verbrand je alleen door een calorie te kort!

Een verbeterde stofwisseling

Tijdens het hardlopen krijgt je stofwisseling een enorme boost. Je lichaam verbrand erg snel calorieën en dit zal ook na het hardlopen nog een tijdje doorgaan. Hoe langer je blijft lopen des te beter je lichaam deze energie gebruikt. Het mooie hieraan is dat je hier niet alleen tijdens het hardlopen profijt van hebt maar ook in het dagelijkse leven komt dit erg goed van pas.

Hardlopen is goed voor ons hart

Hardlopen is erg goed voor ons hart en dit komt omdat we tijdens het hardlopen onze hartspier versterken. Op deze manier kan het hart meer zuurstof door het lichaam pompen. Dit is niet alleen goed voor het hart maar ook voor alle andere vitale organen in ons lichaam.

Een verbeterde bloedsomloop

Tijdens het hardlopen neemt onze longinhoud toe en onze bloedvaten zullen zich verwijden. Als je meer positieve effecten wilt ervaren is het de bedoeling dat je het hardlopen vol blijft houden. Als je al voor een langere periode aan het hardlopen bent raakt je lichaam gewend aan een hoger energie verbruik en er wordt daarom dan ook beter en slimmer omgegaan met de energie binnen ons lichaam.

Dit alles zorgt ervoor dat de gezondheid van je hart er op vooruit gaat en je hartslag minder snel door het dak gaat als je jezelf eens een keer inspant. Door al deze postieve verbeteringen komt ons lichaam in een positieve spiraal terecht.

Hoe meer en langer je hardloopt des te meer voordelen je hiervan ervaart.


Voeding VOOR het hardlopen

Om maximaal te kunnen presteren tijdens het hardlopen is het belangrijk dat je goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit is bepalend voor hoe jij je kilometertjes af gaat leggen.

Om je hier natuurlijk mee te helpen heb ik 3 soorten koolhydraten voor je klaar staan die je het beste kunt eten voordat je aan je duurloopje begint.

  • Zoete aardappelen

    Zoete aardappelen bevatten veel suikers. De lage dossering van glycemische index zorgt ervoor dat je deze aardappelen beter kunt eten dan normale aardappelen.

    De lage glycemische index zorgt ervoor dat de suikers van de aardappelen minder snel worden omgezet in energie. Dit is erg fijn voor het hardlopen omdat op deze manier de energie verdeeld vrij komt en niet in een piek van energie wat weer zorgt voor een vervelende dip.
  • Zilvervliesrijst

    Omdat zilvervliesrijst nog niet is is omgezet in witte rijst beschikt deze nog over veel vitamines zoals B1, B3, B6 en ijzer. Deze wil je natuurlijk genoeg binnenkrijgen als je gaat hardlopen.

    Combineer de zilvervliesrijst met wat groenten en een vorm van eiwitten om zo een perfecte maaltijd in elkaar te zetten.
  • Havermout

    Havermout is van alle graanproducten toch wel de beste energiebron die je kunt krijgen en is daardoor de geschikte bron van koolhydraten die je nodig hebt om een er een stevige hardloopsessie uit te knallen.

Voeding NA het hardlopen

Na het hardlopen is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je de voedingstoffen die je verbrand hebt weer even aanvult. Op deze manier voorzie je het lichaam weer van energie en je spieren kunnen zich weer herstellen.

Ik raad het daarom ook aan om vooral genoeg eiwitten en koolhydraten binnen te krijgen zodat je de volgende dag weer lekker hersteld bent. Ook hieronder vind je weer 3 voorbeelden die je klaar kunt maken na het hardlopen.

  • Avocado met ei

    Eieren en avocado beschikken allebei over een hoop eiwitten. Dit wil je natuurlijk binnenkrijgen na het hardlopen om zo de spieren weer te laten herstellen. Een belangrijk stofje dat in de avocado zit is Kalium. Omdat je tijdens het hardlopen veel vocht kwijtraakt ( en dus ook Kalium) is het belangrijk om dit weer aan te vullen omdat Kalium helpt bij het regelen van het vochtbalans in ons lichaam.

    Doe de eieren met avocado op geroosterde boterham zodat je ook nog wat koolhydraten binnen krijgt.
  • Kwark met wat fruit

    Kwark zit bomvol eiwitten en is daardoor een super product voor na het hardlopen. Op deze manier geef je je lichaam genoeg eiwitten om de rest van de dag je spieren te laten herstellen. Doe er wat fruit bij zoals een banaan (snelle koolhydraten) om zo toch ook een vorm van koolhydraten binnen te krijgen.
  • Vette vis met zoete aardappelen

    In vette vis zit veel omega 3 en dat is erg goed voor ons lichaam. Omega 3 helpt ook bij het herstellen van onze spieren en om de afbraak van botweefsel tegen te gaan. Vette vis varianten als zalm, makreel en sardines bevatten ook veel eiwitten en ook dat is goed voor het herstel van onze spieren.

    De zoete aardappel bevat erg veel vitamines en complexe koolhydraten. Via deze weg wordt de energie geleidelijk vrijgegeven aan het lichaam.

    Mocht je nog meer koolhydraat en eiwitrijke recepten willen hebben dan zal ik hieronder even een linkje plaatsen naar de Afslank Receptenbijbel. Hier staan enorm veel recepten in die ook voor jou als hardloper enorm goed van pas kunnen komen!

Verbeter jou sportprestaties met de Afslank Receptenbijbel!

  • Eiwitrijke recepten
  • Koolhydraat rijke recepten
  • Honderden mensen gingen je voor!
  • Jouw gids naar verbetering
Direct toegang!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *