Wat is cafeïne?

Cafeïne is een stimulerende stof die van nature binnen krijgen als we koffie of thee drinken. Drankjes zoals energy, ijsthee, chocolade melk bevatten ook cafeïne. De dagelijkse hoeveelheid hangt af per persoon. Zo zouden kinderen en zwangere vrouwen bijvoorbeeld minder of helemaal cafeïne mogen nuttigen.

Wat zijn de voor en nadelen van caffeine?

Als je een normale dagelijkse hoeveelheid cafeïne binnen zou krijgen ( man 600 mg en vrouw 500 mg ) dan zouden onderstaande puntjes zich ook bij jou voor kunnen doen!

  • Het verbeteren van je concentratie.
  • Vermoeidheid onderdrukken.
  • Meer energie.
  • Een kleine verbetering in het geheugen

Helaas zitten er ook nadelen aan het gebruik van cafeïne en al helemaal wanneer je te veel binnen krijgt. De onderstaande puntjes laten zien welke negatieven bijwerkingen jij eventueel kunt verwachten als je regelmatig de dagelijks hoeveelheid overschrijd

  • Hoofdpijn
  • Duidelig
  • Hartkloppingen
  • Slaapproblemen
  • Angstgevoelens
  • Prikkelbaar

Je ziet wat voor vervelende effecten cafeïne kan hebben als je de dagelijkse hoeveelheid overschrijd. Het stofje kan zeker goed van pas komen maar zorg er wel voor dat je het op de juiste manier gebruikt.

Mensen die vaak gebruik maken van cafeïne kunnen zelfs afkickverschijnselen krijgen als ze stoppen met drinken. Deze houden ongeveer een weekje aan en de klachten kunnen variëren tussen duizeligheid, hoofdpijn en trillenden handen.

Waar zit cafeïne in?

  • Koffie
  • Thee
  • Cola
  • Ijsthee
  • Pure chocolade
  • Energy drankjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *