Vet verbranden en spier opbouwen, is dat mogelijk?

Gemiddelde leestijd: 7 minuten

Vet verbranden en tegelijkertijd spier opbouwen. Is dit mogelijk?

Enorm veel mensen vragen zichzelf dit af dus dat was een mooie rede om hier een artikel over te schrijven De antwoorden vind je terug in het onderstaande bericht.


Inhoudsopgave


De theorie achter vet verbranden en spier opbouwen

De theorie achter afvallen/vetverlies:

Voor het kwijtraken van vet is het noodzakelijk dat je een negatieve energiebalans hanteert. Dit betekend dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je nodig hebt.

De theorie achter spieropbouw:

Voor het aankomen van spiermassa is het juist de bedoeling dat je meer eet dan dat je verbrand. Je moet er namelijk voor zorgen dat je spieren genoeg bouwstoffen (macronutriënten) zoals eiwitten, vetten en koolhydraten kunnen opnemen om daadwerkelijk de spieren te laten groeien.

Door dit te hanteren worden er spiereiwitten aangemaakt en dit zorgt er dan uiteindelijk voor dat de spieren sterker en groter worden in massa.

LET OP. Er zijn wel wat factoren die invloed hebben op de afbraak of opbouw van eiwitten.
De is e is afhankelijk van:

  • De juiste hoeveelheid eiwit
  • De samenstelling van aminozuren
  • De hoeveelheid koolhydraten en vetten. ( Mocht je een negatieve energie balans hanteren dan is de kans dat spierafbraak voorkomt aanwezig)
  • Progressive overload ( de spier harder aanpakken dan de vorige keer )

De praktijk achter vet verbranden en spier opbouwen

Uit onderzoek blijkt dat tegelijkertijd vet verbranden en spieropbouw mogelijk is maar, dat is wel afhankelijk van een aantal punten.

Beginner met en zonder overgewicht

Mensen die wat overgewicht hebben en beginner zijn in het wereldje van de krachtsport zullen tijdens de eerste fase van hun sport journey vet kunnen verbranden en tegelijkertijd spiermassa aankomen.

De verklaring van dit argument kan zijn omdat mensen met overgewicht vaker insulineresistent zijn. Dit wilt zeggen dat het insuline hormoon helpt om voedingstoffen op te slaan in spier of vetcellen. Krachttraining kan er voor zorgen dat je insulineresistent vermindert en daardoor eerder je vetmassa wordt gebruikt als energiebron.

Uit onderzoeken is ook gebleken dat de beginnende sporter zonder overgewicht ook in staat is om vet te verbranden en spiermassa op te bouwen. Dit zou eventueel kunnen door een positieve invloed op de eiwitsynthese. Zo is het toch mogelijk om tijdens een negatieve energie balans vet te verbranden en spiermassa op te bouwen.

spierballen

De ervaren sporter

De ervaren sporter of atleet met een kleine negatieve energiebalans zouden in theorie nog steeds vet kunne verliezen en spiermassa op kunnen bouwen. Uit praktijk en persoonlijke ervaring blijkt dat dit niet of nauwelijks haalbaar is. Tijdens het droogtrainen zit je namelijk in een calorie te kort ( negatieve energie balans ) en als je spiermassa wilt opbouwen is het belangrijk dat er juist een calorie overschot gehanteerd wordt. Je spieren krijgen minder voedingstoffen binnen en daardoor is het bijna niet mogelijk om tegelijkertijd spiermassa op te bouwen.

Er zullen altijd uitzonderingen zijn en dat zou zomaar kunnen omdat intensieve krachttraining de afbraak van spiermassa kan remmen. Op deze manier blijven de spieren zich ontwikkelen.

LET OP. Om het verlies van spiermassa tegen te gaan tijdens het droogtrainen is het belangrijk dat je jezelf goed aan de volgende punten houd.

  • Hanteer niet een te groot calorie tekort ( max 200 calorieën )
  • Blijf zwaar en intensief trainen
  • Eet extra eiwit ( ongeveer 1,5 tot 2 gram per kilo lichaamsgewicht )

Conclusie

Het is mogelijk om vet te verbranden en spiermassa op te bouwen mits je jezelf aan de bovenstaande punten houd. In theorie gaat het altijd makkelijker dan in de praktijk en dat vrij logisch aangezien elk lichaam anders is.

LET OP. Het is niet mogelijk om vet om te zetten in spieren omdat deze 2 processen compleet van elkaar verschillen. Probeer dit dan ook direct uit je hoofd te zetten om teleurstelling te voorkomen.

Ik heb al eerder een artikel geschreven over vet verliezen en hoe je dit het het beste kunt doen. Lees het artikel hier!

Een kleine video van Rinus over het droogtrain protocol.

Mocht je meer gefocust zijn op het opbouwen of aankomen van spiermassa dan raad ik het aan om eens naar de mannen van de droogtrain academie te bekijken. Deze 2 heren zijn ook terug te vinden in het artikel over vet verliezen. In het artikel heb ik eerlijke review geschreven over hun manier van aanpak dus mocht je geïnteresseerd zijn dan is het verstandig om dat artikel of hun website te bekijken.

Bekijk het spieropbouw protocol

  • Zichtbaar resultaat
  • Leer de theorie achter spiermassa opbouwen kennen
  • Voel je zelfverzekerder
  • Niks te verliezen en alles te winnen
Begin vandaag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *