slapen en afvallen

Voor een gezond lichaam moet je natuurlijk verantwoord eten en goed sporten. Echter vergeten de meeste mensen dat slaap een hele belangrijke factor speelt bij het behalen van de gewenste resultaten.

Je zult het niet verwachten maar het aantal uur dat jij slaapt heeft een groot effect op je gewicht.

Inhoudsopgave

Wat gebeurd er als je slaapt?

Als je slaapt worden er 2 hormonen in balans gehouden.

  • Ghreline, wordt door je maagwand afgescheiden en stimuleert het hongergevoel.
  • Leptine, wordt door je vetcellen geproduceerd en onderdrukt het hongergevoel.

Als je niet aan genoeg nachtrust komt willen deze 2 hormonen nog wel eens in de war raken. Er wordt meer Ghreline aangemaakt en dit zorgt ervoor dat je de hele dag meer behoefte hebt aan eten.

Je hongergevoel word juist minder als je wel goed geslapen hebt. Dit is daarom ook een van de redenen dat een goede nachtrust goed helpt bij het afvallen.

Het stofje Cortisol beter bekend als het stresshormoon word versterkt door de overschot van Ghreline. Normaal gesproken wordt dit stofje aangemaakt als je in een lastige situatie zit bijvoorbeeld als je moet vechten of vluchten. Je hebt dan meer energie nodig dan normaal en zo stimuleert ook dat je hongergevoel weer.

Als je minder goed geslapen hebt ben je vaak minder actief. Omdat het stofje Cortisol is aangemaak zul je over de gehele dag ook een hoger hongergevoel ervaren.

Kortom, een minder goede nachtrust maakt het afvallen alleen maar lastiger.

Slechte keuzes en mindere motivatie

Dit probleem heeft niet zo zeer wat te maken met je hormonen maar wel met je motivatie om bepaalde dingen te doen over de gehele dag. Er zijn genoeg onderzoeken waaruit blijkt dat men significant minder verstandige keuzes maakt wanneer ze slecht geslapen hebben.

Je insulaire cortex is een hersengebied die sterk verzwaakt als je ook maar 1 nacht slaaptekort hebt ervaren. Dit hersengebied zorgt normaal gesproken voor tegengewicht tegen de amygdala ( een sterk emotioneel stukje dat graag veel eet).

Insuline gevoeligheid

Dit is in mijn optiek wel het meest nadelig gevolg van slaaptekort.

Als je niet genoeg geslapen hebt sla je het vet op de verkeerde manier op. Normaal gesproken produceert je lichaam inculine als je bloedsuiker hoger is dan gemiddeld. Door inculine kunnen je vetcellen de overtollige suikers opnemen en worden zo dus als vet opgeslagen.

Als je te weinig geslapen hebt zijn de vetcellen minder gevoelig voor insuline. Hierdoor slaan ze minder suiker op en het nadeel hiervan is, is dat een deel van het overschot aan suikers in je organen terecht komt. Het gevolg hiervan is dat er meer ongezond orgaan vet wordt opgebouwd.

beoordeling geven

Hoe kan ik de kwaliteit van mijn slaap verbeteren?

Ik snap dat je niet elke dag aan het minimum van 7 uur slaap kunt komen want persoonlijk lukt dit mij ook niet.

Net als jou heb ik gewoon aan werkdag van 8 uur en daarnaast hebben wij ook nog eens onze hobby’s waar we tijd in willen steken.

Omdat je vaak niet aan het minimum zult komen zal ik hieronder een paar tips droppen waar je in ieder geval wel de kwaliteit van je slaap mee kunt verbeteren.

tips

– Vermijd 1 uur voor het slapen de televisie, telfoon of laptop.

mocht je dit niet lukken omdat je nog wat werk hebt op je computer download dan f.lux. Dit is een programma die de witte kleuren filtert voor gele kleuren zodat het minder belastend is voor de ogen.

-verwijder geluiden waar je jezelf aan irriteert of waardoor je moeilijk in slaapt valt.

-Zorg ervoor dat je kamer goed verduisterd is.

Het stofje metalonine neemt drastisch af als je in slaap probeerd in slaap vallen als het niet volledig donker is. Dit zorgt er dan ook voor dat je moeilijker in slaap valt.

-Slaap met het raam open.

Waneer je niet met het raam open slaapt is de CO2 uitstoot in je kamer minder. Dit zorgt ervoor dat je lichaam meer zuurstof kan opnemen wat weer zorgt voor een betere nachtrust.

Slecht van kan worden omgezet in ‘goed’ bruin vet en de kou kan dit proces gaat triggeren.

Dit is is in mijn optiek zeker een pluspunt en zorgt ervoor dat het proces ‘afvallen op een gezonde manier’ weer een beetje makkelijker wordt gemaakt.

Samenvatting

Je hebt nu gelezen wat de nadelen zijn van slaaptekort en hoe het jou kan gaan belemmeren in het afvalproces. Zorg dat je minimaal 7 uur per nacht slaapt en mocht je dit net als mij en menig ander niet halen probeer dan de bovenstaande tips eens uit.

Laat het me weten of ik je hier mee geholpen heb of als je aanvulling of verbeterpunten hebt!

Beoordeling door rvanhest99@gmail.com,

29 apr 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *