Een drukke baan en afvallen. vermijd deze confrontaties met eten!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Afvallen en een drukke baan is een combinatie die voor veel mensen vaak moeilijk na te leven is. Hoe pak je bepaalde confrontaties met eten aan? Dat vind je terug in dit artikel.

De wekker niet gehoord en daardoor in tijdnood komen gebeurd op regelmatige basis. Ontbijtje sla je dan maar over wat weer zorgt voor honger rond een uurtje of 10. De kroket lucht komt je tegemoet en zo maak je de keuze om toch weer iets ongezond naar binnen te schuiven.

Dit soort voorbeelden komen extreem vaak voor en omdat er veel vraag naar is ga ik je eens vertellen hoe je dit kan voorkomen aan de hand van een leuk artikeltje!

Inhoudsopgave


Welke “slechte” confrontaties met eten kom je tegen op het werk?

Om je eens wat inzicht te geven over waar je dagelijks mee geconfronteerd kan worden heb ik een aantal voorbeelden uitgeschreven.

1 Je collega trakteert omdat hij/zij jarig is

Als je binnen een bedrijf werkt waar nogal wat mensen werken komt het al snel voor dat er elke dag wel iemand jarig is. Dat je collega jarig is heeft natuurlijk niks te maken met dat jij geen gewicht kwijtraakt. De traktatie die jouw collega meeneemt wel.

Probeer eens een keer nee te zeggen tegen dat lekkere stukje taart of tegen dat verse worstenbroodje. Dit is natuurlijk erg lastig en al helemaal als je jezelf die ochtend had verslapen en het ontbijt hebt overgeslagen. Natuurlijk hoef je niet altijd de appelflappen over te slaan maar probeer eens een keer nee te zeggen. Natuurlijk moet je ook genieten van het leven en uiteraard zo nu en dan eens een lekker stuk gebakt eten.

2 De snoeppot of koektrommel

Ja dit is een originele. Als je zo’n pot of trommel voor je neus hebt staan is het natuurlijk MEGA verleidelijk om daar zo nu en dan je hand in te steken. Mocht je een snoep of koek trommel in de buurt hebben staan zet deze dan verder van je vandaan. Je zult merken dat je dan minder snel geneigd bent om er wat van te pakken.

3 Ontbijten

Het ontbijt is een erg belangrijk moment van de dag omdat je dan je lichaam weer voldoet van energie. Zorg er dan ook altijd voor dat je een stevig ontbijt naar binnen werkt omdat je dan langer een voldaan gevoel hebt en dus het hongergevoel minder snel optreed.

Mensen met een drukke baan slaan het ontbijt regelmatig over en dat is niet handig omdat je dan bijvoorbeeld snel een broodje haalt bij de benzine pomp of de catering op het werk. Mocht je geen tijd hebben s’ochtends voor je ontbijt, probeer deze dan de avond van te voren klaar te maken zodat je deze eventueel in de auto op kunt eten.

4 De kantine

Tijdens de middag pauze loop je samen met je collega’s richting de kantine en zodra je binnenstapt vliegen de geur van krokketten, tomatensoep, pizza en tosti’s je om de oren. Het is totaal niet erg 1 a 2 keer per week even een lekker broodje te eten maar doe dit niet elke dag. Vaak bevatten deze producten toch meer vet en zout dan je eigenlijk nodig hebt.

Je eigen eten vanuit huis meenemen is nog altijd de beste oplossing. Als je zelf eten bij hebt neig je minder snel om ook nog eens een vette hap te kopen. Je lunch kan je net als je ontbijt lekker de avond van te voren in elkaar flansen en in de koelkast leggen.

5 Einde werkdag

Dit is het typische gevalletje waar mensen vaak even een dipje krijgen. Er zit een lange werkdag op en je merkt aan jezelf dat je even behoefte hebt aan suiker. Zorg ervoor dat je niet naar een Snicker, cappuccino of blikje Redbull graait maar neem eens een stuk fruit en een lekker Cola zero’tje!


Meal preppen

Misschien dat je er al wel eens van gehoord hebt maar meal preppen kan je leven zo veel makkelijker maken als je een drukke baan hebt en wilt afvallen. Je kiest 1 dag in de week uit waarbij je eens even voor de gehele werkweek eten klaar gaat maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een havermout pannenkoek voor tijdens de lunch of voor een zelfgemaakte muesli reep als tussendoortje.

Vaak wordt er in een kantine van het werk de wat ongezondere gerechten aangeboden en dat is natuurlijk vrij logisch als er voor een hoop mensen eten klaargemaakt moet worden. Deze gerechten bevatten vaak slechte voedingswaardes. Het eten dat jij thuis al klaargemaakt hebt bevat betere macronutriënten zoals eiwitten, vetten en koolhydraten en zorgt ervoor dat je meer energie krijgt. Op deze manier kan je jezelf belonen met lekker maar vooral gezond eten!

Mocht je nu niet weten welke gerechten je nu het beste kunt klaarmaken dan vind je onderaan dit artikel een linkje naar De afslank receptenbijbel. Dit boek stat bomvol met gezonde en vooral lekkere gerechten!


Probeer eens wat meer te bewegen

Dit is natuurlijk niet voor iedereen bedoeld omdat simpelweg niet iedereen een kantoorbaantje heeft. Mocht je wel een kantoorbaantje of een andere beroep waarbij je veel zit probeer dan de onderstaande tips eens uit.

  • Mocht je een collega nodig hebben die aan de andere kant van het gebouw werkzaam is probeer deze dan niet te bellen maar loop er eens naartoe.
  • Strek regelmatig even je benen. Dit zorg voor een verbetering van de bloedsomloop.
  • Ga tijdens de middagpauze buiten eens een stukje wandelen.
  • Probeer de lift zoveel mogelijk te ontwijken en neem vaker de trap.
  • Zet een kleine hometrainer onder je bureau. Dit zorgt ervoor dat je zo nu en dan even een paar minuten kunt fietsen en dus calorieën verband.
  • Als je het mogelijk is ga dan met de fiets naar het werk.

Korte samenvatting

Nu je alle bovenstaande tips en anders truckjes goed doorgenomen hebt kunnen we wel concluderen dat een drukke baan en afvallen voor veel mensen en struikel punt is. Met bovenstaande tips is het vele malen makkelijker om dit ook voor jou haalbaar te maken. Een verkeerde start van de dag kan ervoor zorgen dat je slechte eetgewoontes gaat hanteren. Om dit te voorkomen raad ik je aan om de dag van te voren je eten klaar te maken of om 1 dag in de week het eten voor de hele werkweek klaar te maken.

Probeer ook tussendoor genoeg te bewegen want alle minuten die je actief bent zijn toch weer mooi meegenomen lijkt mij.

Mocht het zo zijn dat je het nogal moeilijk vind om verantwoord eten klaar te maken neem dan eens een kijkje in De Afslank Receptenbijbel!

Lekker en verantwoord eten met De Afslankrecepten Bijbel!

  • meer dan 100 heerlijke gerechten
  • snel te bereiden gerechten
  • voor ieder wat lekkers
  • Makkelijk in gebruik
Direct toegang!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *