Afvallen als je geen groente lust?

Ontdek hoe ook jij aan een gezond vitamine en minerale inname komt!

Gemiddelde leestijd: 8 minuten
groente smoothie

Afvallen als je geen groente lust, is dat wel mogelijk? Want welke vitamines en mineralen ontbreken er dan? Hoe kan ik dan van mijn overgewicht afkomen?

Je bent niet de enige persoon die niet van groente houdt. Veel mensen in Nederland lusten of eten liever geen groente. Dit hoeft geen probleem te zijn zolang de groentes niet vervangen worden door ongezonde alternatieven. Helaas is dat juist wat veel mensen doen.

Groente zorgen namelijk voor veel mineralen en vitamines die jouw lichaam en geest nodig hebben om goed te kunnen presteren. Vooral veel van deze mineralen zijn bijna niet uit andere producten te halen, waardoor groente een enorme rol in een gezond voedingspatroon speelt.

Dat wil niet zeggen dat je nu de strijd maar moet opgeven. Er zijn namelijk verschillende alternatieven voor groente en een oplossing om alsnog groente te lusten. Welke optie jij kiest, hangt af van jouw aanpassingsvermogen. Ook de alternatieven voor groente zijn namelijk niet wat je ervan verwacht.

Ben jij benieuwd wat je moet doen als je wilt afvallen terwijl je geen groente lust? Lees dan snel verder!

Inhoudsopgave

Waar zorgen groentes voor en welke vitamines en mineralen halen we hieruit?

De kans dat jij alle soorten groente kent is klein. Je hebt namelijk maar liefst tien soorten groente! Vrijwel iedere soort groente heeft meer voordelen dan nadelen voor je, waardoor het absoluut de tijd waard is om door te nemen als je wilt afvallen maar geen groente lust. De bekendste tien soorten zijn;

  • Kiemgroenten
  • Bladgroenten
  • Knolgewassen
  • Stengelgewassen
  • Uien
  • Vruchtgroenten
  • Peulvruchten
  • Champignons
  • Witlof
  • Koolsoorten

En dan hebben we nog amper het gehele lijstje aangehaald. Tussen deze soorten kom je groenten tegen als spinazie, radijs, paprika en bieten. Allemaal voorbeelden van, door velen ervaren als overheerlijk, groenten waarmee je veel ongezonde alternatieven kunt voorkomen.

Per groente verschillen de precieze voordelen qua vitamines en mineralen. Uit wortel halen we namelijk vitamine A terwijl we vitamine C kunnen halen uit spruitjes. Het mineraal foliumzuur komt weer uit broccoli en kalium uit tomaat. IJzer? Daarvoor gaan we naar andijvie. En zo kan het lijstje pagina’s worden doorgezet.

Voor ‘verse’ vitamines en mineralen moeten we dus bij groente zijn. Maar wat is het gevolg als we willen afvallen en geen groente lusten? Wat voor effect heeft dit op ons lichaam?

Dit is de impact van een leven zonder voldoende vitamines en mineralen

Iedereen weet dat vitamines goed voor ons zijn. Toch besteden we zelden voldoende aandacht aan de inname hiervan. Alhoewel we steeds meer bezig zijn met wat we eten, komt het vaak voor dat we suiker voor vitamines aanzien.

Een goed voorbeeld hiervan is een vol glas jus d’orange waarvan we een behoorlijke inname aan vitamine C verwachten. Je krijgt in de praktijk best wat vitamine C binnen als we verse jus d’orange drinken. Maar het is niets in vergelijking met spruitjes. Je krijgt namelijk twee keer zoveel vitamine C binnen uit spruitjes dan jus d’orange. En je bent meer dan de helft goedkoper uit.

Maar wat is de precieze impact van een leven zonder voldoende vitamines en mineralen?

Dit begint en eindigt bij onze gezondheid. Als je namelijk doordat je geen groente lust ook niet op andere manieren aan vitamines en mineralen komt, neemt jouw gewicht alsnog toe. Je moet op een manier dit aanvullen en dat doen we vaak met koolhydraatrijke voeding. Afvallen is daardoor een gepasseerd station.

De uiteindelijke impact is echter nog een stuk somberder. We worden namelijk futloos van het gebrek aan vitamines en mineralen. Elke dag voelen we ons minder en minder. Dat terwijl we nog zo ons best doen om af te vallen. Aan het einde van de lijn beginnen lichamelijke klachten vaker voor te komen en krijgen we een verhoogd risico op diabetes type 2. Dat ongezonde eten kan dit niet allemaal waard zijn, toch?

gezond fruit

Snelle tips om alsnog aan je vitamines en mineralen te komen

Gelukkig zijn er veel tips die je kunt opvolgen om alsnog je inname van vitamines en mineralen op pijl te krijgen. Je bent niet de enige die geen groente lust maar wel wilt afvallen. In veel gevallen blijven de groente wel aanwezig, met uitzondering van onze populairste tip: voedingssupplementen.

Smoothies

Vrijwel iedereen kan op zijn tijd wel van een lekkere smoothie genieten. Het liefst met zoveel mogelijk fruit zodat we het bijna op een ijsje vinden lijken. Om echter aan voldoende vitamines en mineralen te komen, gaan we ook wat groente in de smoothie verwerken. Dit kan met tal van soorten groente zoals spinazie en bleekselderij. In combinatie met voldoende fruit, kan je dan alsnog een heerlijke smoothie drinken en afvallen!

Soep

Als je niet van groente houdt, bestaat de kans dat je ook niet van soep houdt. Mocht je wel van soep houden, dan zijn er eindeloos veel mogelijkheden om je soep te vullen met groente zonder dat je het niet lust. Allerlei soorten soep, helemaal als je ze zelf maakt, zijn ongemerkt met groente te combineren. Je kunt hier online honderden recepten voor vinden die je allen helpen een heerlijke soep te bereiken met groenten!

Beter mixen met eten

Als je echt zo min mogelijk van je groente wilt merken maar toch voldoende wilt binnenkrijgen, zijn er diverse manieren om dit te realiseren. Het blenden van groenten of de verwerking hiervan in een saus brengt je al een stuk dichterbij een gerecht waar wel groente in zit maar waar jij niets van merkt!

Vervolgens kan je de mix eten in combinatie met yoghurt, brood of als snack. Zo wordt afvallen met groente opeens een stuk makkelijker.

Voedingssupplementen

De populairste en meest effectieve optie is om de ontbrekende mineralen en vitamines middels voedingssupplementen alsnog binnen te krijgen. Vrijwel ieder mineraal en vitamine is in een voedingssupplement te vinden, waardoor jij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van ieder mineraal en vitamine haalt.

Goede voorbeelden hiervan zijn visolie en de klassieke multivitaminen. Veel mensen die willen afvallen maar geen groente lusten, gebruiken dit soort supplementen om de juiste stoffen binnen te krijgen. Hierdoor kan jij dus gewoon afvallen zonder dat je groente eet! lees afvallen op een gezonde manier voor meer informatie over afvallen.

Topvitamins

Het fitcooking E-book van Veerle Trum.

  • Voor elke doelstelling
  • Persoonlijke voedingschema’s.
  •  137 heerlijke recepten
Direct toegang!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *